У жовтні 2026 року в Польщі не запроваджували одного масштабного пакета нових правил саме для українців, однак продовжили діяти та набули практичного значення низка змін, ухвалених раніше. Вони стосуються статусу тимчасового захисту, виплат 800+, перетину кордону та роботи підприємців.
Про це повідомляє ТСН.
Хто може втратити 800+
Однією з ключових змін стало завершення терміну для підтвердження особи українцями, які отримали PESEL зі статусом UKR без пред’явлення документа, що посвідчує особу.
Ті, хто до 31 серпня 2026 року не підтвердив особу в гміні, з 1 вересня могли втратити статус UKR. У такому разі в реєстрі PESEL статус змінюється на NUE, що означає втрату тимчасового захисту.
Це також може позначитися на праві на соціальні виплати. Зокрема, для українців зі статусом UKR діють окремі умови отримання 800+: заявник має фактично проживати в Польщі, бути професійно активним, а дитина шкільного віку — виконувати обов’язок навчання в польській системі освіти.
Якщо статус UKR було змінено на NUE, насамперед варто перевірити дані в mObywatel або гміні. За відсутності чинного статусу тимчасового захисту право на 800+ також потребує окремої перевірки.
Польща продовжила контроль на кордонах
Ще одна важлива зміна стосується поїздок. Польща продовжила тимчасові перевірки на кордонах із Німеччиною та Литвою до 30 березня 2027 року. Рішення набуло чинності з 2 жовтня.
Перевірки залишаються вибірковими. Під час поїздок польські прикордонники можуть перевіряти документи пасажирів і транспорт.
Українцям, які подорожують до інших країн ЄС, варто мати при собі чинний закордонний паспорт та документ, що підтверджує право на перебування в Польщі. Електронного документа в mObywatel в окремих ситуаціях може бути недостатньо.
Мінімальна зарплата без змін
У жовтні мінімальна зарплата в Польщі залишилася на рівні 4806 злотих брутто на місяць, а мінімальна погодинна ставка — 31,40 злотого брутто.
Наступне підвищення мінімальної зарплати очікується з 1 січня 2027 року.
Зміни для українців-підприємців
Окремі нововведення стосуються й податкових правил. Зокрема, з жовтня змінилися положення щодо податкових переплат, виправлення декларацій та податкових роз’яснень. Одне з практичних нововведень — збільшення до 5000 злотих суми податку, яку за платника може сплатити інша особа.
Це може бути актуальним для українців, які ведуть у Польщі індивідуальну підприємницьку діяльність — JDG.
Водночас українці, які користуються тимчасовим захистом і мають PESEL зі статусом UKR, можуть залишатися в Польщі в межах чинного режиму захисту до 4 березня 2027 року.




